Johann Sebastian Bachs liv

Bach föddes den 21 mars 1685 i den tyska staden Eisenach.
  Han döptes två dager därefter till Johann Sebastian.
Eftersom fadern utbildade statsmusikanter i hemmet
kom pojken tidigt i beröring med musiken och fick där
sina första insikter i violin- och klaverspel. Senare kunde
hans bror Johann Christoph, som var en berömd organist i
Georgskyrkan, lära honom orgelspelets teknik. Det hördes
alltid musik i hemmet, mycket från hans åtta syskon och
speciellt från hans äldste bror, som var fjorton år äldre än
han själv.

På bevarade elevlistor från Eisenachs gamla latinskola, som en tid hade
haft Martin Luther bland sina lärjungar, står han upptagen som elev i
andra och tredje klass. Vid nio års ålder drabbades han av ett hårt
slag, som plötsligt avbröt den sorglösa barndomen och gav hans unga liv
en helt ny inriktning. Inom den knappa tidsrymden av tio månader dog
såväl modern som den snart omgifte fadern, och därmed var familjen dömd
till upplösning.

Lyckligtvis kunde den äldsta brodern Johann Christoph, som nu var
organist vid Mikaelikykan i Ohrdruf, ta emot pojken i sitt hem. Johann
Sebastian kom alltså från statsmusikanternas värld till kyrkomusikernas
och fick av brodern en utmärkt undervisning. Han var en mycket ivrig och
läraktig elev.

I Ohrdrufs ansedda latinskola fick den unge Johann Sebastian bästa
tänkbara undervisning. Han kom ovanligt snabbt upp i näst högsta
klassen, men var tvungen att lämna skolan i förtid, eftersom broderns
hem genom en växande barnaskara hade blivit för trångt. I mars 1700
begav han sig till Lüneberg för att bli medlem i det berömda
Mikaeliklostrets gosskör. Med skolkamraten Georg Erdmann som
följeslagare på vägen nådde han omsider det efterlängtade målet om blev
väl mottagen för sin ovanligt vackra sopranstämma. Den tredje april står
de två pojkarna från Thüringen namngivna på Mikaeliklostrets lönelista,
där de fick medverka vid påskens högtidliga musikgudstjänster. Som
sångare lärde sig den unge Bach nu att känna igen de gamla mästarnas
värdefullaste körverk.

När hans vackra gossröst till slut föll offer för målbrottet behövde han
inte skiljas från musiken, tack vare att han redan var så duktig inom
instrumentalmusiken kunde han göra nytta för sig vid kyrkliga
musikframföranden. Han fick även tillfälle att utveckla sitt orgelspel
eftersom organisten i kyrkan var en landsman och nära vän till familjen
Bach.

Lüneberg erbjöd också möjligheten för den unge Bach att lära känna
Frankrikes högt utvecklade instrumentalmusik. I närheten av den gamla
Mikaeliskolan fann en modern akademi som fostrade unga ädlingar i fransk
bildning och i fransmännens livsstil.  Där verkade den franske
dansmästaren Thomas de la Selle som uppmärksammade den franska musiken
för den unge pojken. Dansmästaren tjänstgjorde samtidigt som hovmusiker
i det närbelägna Celle och det ät troligt att han introducerat Bach i
dess hovkrets. På det sättet fick Bach tillfälle att beundra det franska
hovkapellet med dess eleganta spelstil och moderna repertoar.
Förkärleken för "den franska smaken" kan man märka i även hans senare
verk.



Från organist till kammarmusiker och konsertmästare

År 1703 fick den Nya Kyrkan i Arnstadt  ett nytt orgelverk. Bach följde
denna tillblivelse med stort intresse från Lüneberg. Dels skulle det
säkert bli ett bra instrument , eftersom det var Mühlhausens erfarne
orgelbyggare som hade hand om saken, dels fann den unge musikern just
Arnstadt vara en förmånlig plats för en organisttjänst. Denna
traditionsrika musikstad i mitten av Thüringen var sedan fyra
generationer Bachsläktens särskilt utvalda arbetsplats och där kunde den
unge Bach hoppas på stort stöd i sitt arbete. Visserligen hade
musikersläkten Bach, som funnits mycket länge, efter hand spridit sig
över hela Thüringen. De satt på de flesta av de viktigaste musikposterna
som organsister, kantorer och stadsmusikanter, därför betydde
familjenamnet Bach i vanligt tal yrkesbetäckningen "musiker". Men bland
de thüringska Bachorterna, till vilka också hörde bl a erfurt, Ohrdruf
och Meiningen, var Arnstadt otvivelaktigt en av de mest betydande. Ännu
idag erinerar åtskilliga hus med minnestavlor om släkten Bachs
verksamhet som organister, stads- och hovmusiker, och på den gamla
kyrkogården finn det en stor gravsten med inskriptionen att här vilar
tjugofyra medlemmar av den stora släkten Bach.

Johann Sebastian hade inte misstagit sig beträffande familjerelationerna
i Arnstadt. Det dröjde visserligen till sommaren innan orgelverket blev
färdigt, men han kunde tills vidare ta anställning som violinist i
hertig Johann Ernst lilla kammarorkester i Wiemar. I juli fick han av
Arnstadts rådsherrar det ärofyllda uppdraget att provspela den nu
färdigbyggda orgeln. Det är mycket sannolikt att det var borgmästaren
Feldhaus, släkting till Bacharna, som möjliggjorde detta tidiga
yrkesprov för artonåringen. Bach genomförde inte bara den önskade
orgelprövningen med förvånande sakkunskap och omsorg utan entusiasmerade
vid den följande orgelinvigningen stadens musikkännare och rådsherrarna
till den höga grad att man erbjöd honom organistposten utan dröjsmål och
med väldigt gynsamma lönevillkor.

Utnämningen, utfärdad den 9 augusti 1703, gav på sedvanligt sätt den nye
organismen plikterna att spela orgel vid alla gudstjänster och att vårda
orgeln men också att leva i "gudsfruktan, nykterhet och fridsamhet,"
undvika "dåligt sällskap", uppföra sig väl mot "Gud, överheten och sina
överordnade". Glädjen över att ha fått en egen orgel sporrade honom till
att fullända sin spelteknik och att börja komponera på allvar.

För att personligen lära känna den nordtyska skolans mest betydande
orgelmästare, Dietrich Buxtehude, tog han i oktober 1705 fyra veckors
tjänstledigt och begav sig på vandring till det avlägsna Lübeck.
Men Arnstadtsmyndigheterna  som så generöst låtit honom ta ledigt hade
emellertid inte räknat med att deras organist, under intryck av
Lübeckmästarens "aftonkonserter" och lärorika samtal med honom och hans
krets skulle tänja ut tjänstledigheten till ca tre månader. Han kom
alltså inte tillbaka till Arnstadt förrän i februari 1706.

Studieresans verkningar framträdde snart för kyrkobesökarna i hans nu
djärvt utspelande orgelspel. Detta gjorde att han fick förebråelser för
att han "i koralen gjort många underliga variationer och blandat in så
många främmande toner att församlingen blivit förvirrad". De som
bestämmer över kyrkan, konsistoriet, förargades mest över att organisten
aldrig repeterade med den uppenbart obegåvade elevkören och personligen
musicerade med den vid gudstjänsterna. Men Bach värjde sig skickligt mot
dessa påtryckningar bl a med att anställningskontraktet inte ålade honom
några sådana plikter.


 Han förebråddes också bl a för att han hade låtit en "främmande ungmö"
musicera i kyrkan. Denna "främmande ungmö" var Johann Sebastian Bachs
syssling Maria Barbara - den ansedde organisten och tonsättaren Johann
Michael Bachs yngsta dotter- som Johann Sebastian den 17 oktober 1707
sammanvigdes med av en vän, kyrkoherden Lorenz Stauber i Dornheims lilla
bykyrka.

Bach bestämmde sig nu för att hitta en gynsammare arbetsplats där han
slapp alla anklagelser. Genom släktförbindelser och yrkeskontakter hade
Bach lyckligtvis vänner som taladegott om honom även i Mühlhausen, och
snart kunde man fastslå datum för provspelet till påskdagen 1707. När
Mühlhausens rådsherrar blivit övertygade av hans utomordentliga
orgelspel uppfyllde de villigt hans krav på lön och utnämningsakten
undertecknades den 15 juni.
Han komponerade mycket och lade till flera verk till de uråldriga
psalmer som alltid spelades på gudstjänsterna. Han rönte stora
framgångar med sin musik och  1708 trycktes för första gången ett av
hans kantat "Gott ist mein König". Sporrad av dessa framgångar yrkade
Bach på en omfattande renovering av Blasiuskyrkans orgel. När stadens
råd hade godkänt utkastet och gått med på att betala anförtroddes
renoveringen till orgelmästaren Wender, som också hade byggt orgeln i
Arnstadt, Bach utsågs till att övervaka arbetet. Johann Sebastian hade
för länge sedan lämnat Mühlhausen när orgeln äntligen blev färdig men på
rådets uttryckliga begäran invigde han orgeln som gäst.

Bach bröt hastigt upp från Mühlhausen  1708. Anledningarna finns antydda
i hans avskedsansökning från den 25 juni. Där klagar han över att han
nätt och jämt kan leva nödtorftigt och  att han inte fått förverkliga
sina musikaliska målsättningar.

Han gav sig nu tillbaka till staden Weimar där hans förre arbetsgivare,
hertig Johann Ernst hade dött. Men han kunde återknyta kontakten med
hertigens musikälskande söner som han förut hade handlett i praktiskt
musikutövande och i komposition. Som den nu regerande hertigen William
Ernst kammarmusiker och hovorganist fick han nu mycket viktigare
uppgifter än tidigare. Hans inkomst - som efterhand skulle ökas
ytterligare - låg också betydligt högre än vid hans tidigare
anställningar.

Ett tecken på hans ökade ryktbarhet var en kallelse till Vårfrukyrkan i
Halle i december 1713, då Fredrich Wilhelm Zackau (känd som Händels
lärare) hade avlidigt. Där fanns nu en ledig plats vid en praktfull
orgel och Bach föreföll till en början vilja hörsamma kallelsen. Men den
lön han erbjöds motsvarade inte hans förväntningar och han gav återbud.

Med hänsyn till sin växande familj kunde Bach inte blunda för livets
realiteter. I december 1708 föddes som första barnet Catharina Dorothea,
i november 1710 kom William Friedemann till världen, i februari 1713
följde ett tvillingpar som dog omedelbart. I mars 1714 föddes Carl
Philipp Emanuel och i maj 1715 Johann Gottfried Bernhard.

Våren 1714 fick han en ekonomiskt bättre ställning i och med att han
utnämndes till konsertmästare, vilket också avsevärt vidgade hans
verksamhetsfält. Detta innebar bl a den nya ordern att "månatligt
framföra nya stycken", vilken innebar att han hädanefter måste skriva
och framföra ett kantat i veckan på gudstjänsterna. Detta uppdrag
genomförde Bach mycket regelbundet under tre års tid och detta
resulterade naturligtvis i en enorm mängd musik.

År 1717 fick han en kallelse från furst Leopold i Köthen dit han hastigt
flyttade med sin stora familj.
Från kapellmästare till kantor
Bach kände nu en djup tillfredsställelse att redan vid trettiotvå års
ålder nått det högsta steget på den musikaliska karriärstegen. Den unge
regenten leopold hade nått gränsen för sina möjligeter då han nu utökade
sitt hovkapell till arton musiker. Men det var utmärkta musiker, en del
hämtade långväga ifrån, som gjorde denna ensemble till en förnämlig och
attraktiv samling.

Efter att i tretton år ha levt i ett lyckligt äktenskap med Maria
Barbara drabbades han 1720 av den djupa sorgen att vid hemkomsten från
en resa till Karlsbad finna henne död och begraven. Underrättelsen om
att hon hade blivit sjuk och avlidit under hans resa fick han alltså
först när han steg in genom sin dörr.

En av de "furstliga sångerskorna" vid Leopolds hov var Anna Magdalena
Wilcke. Hon vigdes vid den sexton år äldre Johann Sebastian i Bachs
bostad den 3 december 1721. Då Anna Magdalena fortsatte att sjunga vid
hovet fick nu familjen Bach en väldigt god ekonomi. Hennes välformade
handstil kan man också hitta i många avskrifter av Bachs  verk. Det är
beundransvärt hur hon i ett tjugoåttaårigt äktenskap vid sidan av
tretton förlossningar och det barnrika hushållet kunde få tid också till
att sjunga och medverka i sin makes skapande. Det finn brev där Johann
Sebastian lovordar hennes rena sopran och det är säkerligen så att många
av hans sopranpartier är skrivna enbart för henne.

År 1723 anmälde han sig och blev antagen till en kantorstjänst vid
Thomaskyrkan i Leipzig där det också fanns stora utbildningsmöjligheter
för hans söner. Staden var inte obekant för Bach. Bl a hade han 1717 på
universitetets inbjudan provspelat den nya orgeln i Pauluskyrkan.
Troligen hade han även upplevt det pulserande livet i Leipzig, som tre
gånger om året anordnade varumässor som drog till sig folk från alla
håll. I tjugosju år skulle nu Johann Sebastian Bach  komma att bo och
verka på en plats vid västra stadsmuren. När han tillträdde posten som
Thomaskantor betydde det en fullständig omorientering av hans
arbetsuppgifter. Det sporadiska skapandet vid Köthenhovet avlöstes av
pliktrytmen i den av skolan, kyrkan och staden organiserade
musikverksamheten.

Under sina två sista levnadsår kunde Bach å ena sidan glädja sig över
den yngste sonen Johann Christians strålande musikaliska utveckling och
att dottern Elisabeth Juliana Friederica gifte sig med hans begåvade
elev, organisten Johann Christoph Altnickol. Å andra sidan fördunklades
de av den hotfullt fortskridande ögonsjukdomen, som var en följd av
överansträngning. De två operationer som han genomgick i mars och april
1750 blev inte bara resultatslösa utan försvagade i stället hans kropp
så att han ohjälpligt tynade bort. Han avled på kvällen den 28 juli
1751.